Enigma Otiliei.

De când îmi dau eu aşa interesul, deodată, pentru ora de română, am decis să respect cu stricteţe lecturile obligatorii pe care le-avem, anu’ ăsta măcar acum pe sfârşit, iar la anul, full-time.
Aşa că am început să citesc. Am început cu ”Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, şi a fost faină. Da. Apoi, studiind asiduu cuprinsul manualului de clasa a XI-a, am început să citesc ”Nuntă în cer”, pentru că deh, asta urma în programă. Am citit-o destul de repede, însă nu mi-a plăcut. Am considerat că apar prea multe descrieri, sau nu ştiu, nu m-a ”antrenat” îndeajuns. Eram gata să scot fişe de lectură pentru ”Nuntă în cer”, a lui Eliade, însă profa mi-a stricat ploile, şi s-a decis să trecem direct la ”Enigma Otiliei”, ”Nuntă în cer” urmând după. Împrumutasem şi ”Enigma Otiliei” de la bibliotecă, da’ n-avusesem timp de ea. Apoi, desigur, a trebuit să-mi fac.

Cartea are muulte pagini. Dacă, să spunem, ”Nuntă în cer” avea 442 pagini, mi-aş fi dat cu cartea în cap. Then I thought, ”Anna Karenina”, pe care-am citit-o anul trecut, era şi mai şi, însă cu toate astea mi-a plăcut. Şi m-am pus eu pe citit ”Enigma Otiliei”, şi aşa ce mi-a plăcut. E cartea mea preferată, nu c-aş fi mare cititor, însă da, din câte cărţi am citit pân’ acum, asta e ză best.

De ce? Păi dialogurile, antrenante, numeroase, exact aşa cum îmi plac mie. Cartea nu se pierde în detalii, descrieri, lalala blablabla. Mai sunt şi ironiile, observaţiile de un umor fin ale lui Călinescu, şi personajele realiste, personaje vii, care respiră prin paginile cărţii.

Probabil că aţi observat, nu mă pricep atât de bine la descrieri de cărţi. I suck. Însă esenţialul îl pricepeţi. ”Enigma Otiliei”, reprezintă, vorba unei colege, un must.

Mnah, şi-am fost ieri să returnez Enigma, şi am rugat-o pe bibliotecară să îmi recomande ceva asemănător. Şi mi-a dat ”Concert din muzică de Bach”, Hortensia Papadat-Bengescu. După 4 capitole nu-mi place. Aştept să-mi schimb opinia.

Păreri despre vreuna din cărţile astea? 😀

10 gânduri despre „Enigma Otiliei.

  1. Eliade e Eliade si nu poti sa ai pretentia nici sa-ti placa, nici sa nu-ti placa. Eliade e unic, „Nunta in cer” are semnificatii aparte, e foarte apropiata de ceea ce numea G. Calinescu „roman exotic”, iar Manolescu „roman corintic” unde cel mai reprezentativ pt. ambele aprecieri este „Maitreyi”. Daca nu-ti plac descrierile eliadesti ti le recomand pe-ale lui Sadoveanu. Sigur se va da un razboi in zona stomacului si-a ficatului si vei sfarsi prin a da afara ce-ai mancat in ultimele ore.

    Cartea Hortensiei face parte dintr-o trilogie, stiai? Nu poti citi „Concertul…” prima oara cand mai ai una inainte, Recomandat e sa le citesti pe toate trei, in ordinea aparitiei lor, in ordine cronologica adica. E ca si cum te-ai apuca sa citesti una dintre dramele lui Delavrancea din Trilogia Moldovei si nu ai incepe cu „Apus de soare” ci cu „Viforul” sau „Luceafarul”.

    „Ultima noapte…” este unul dintre cele mai bune romane ale literaturii romane din toate puncetele de vedere. E genul de roman care nu-ti ramane indiferent. Iti recomand „Patul lui Procust” sau una dintre dramele de idei camilpetresciene: „Suflete tari”, „Jocul ielelor”, „Act venetian”.

    De „Anna Karenina” nu stiu ce sa-ti zic, e una dintre cartile mele preferate. Mereu am asociat-o cu „Madame Bovary” a lui Gustave Flaubert. Ma bucur ca se pare ca asta ti-a placut.

    Daca ai nevoie de recomandari literare, da un semn. Nu te mai lua dupa toate bibliotecarele. Faza cu recomandarea „Concertului..” e penibila. As da-o afara si-as trimite-o la REBU pe respectiva.

  2. :)))
    pai maitreyi mi-a placut. si imi aduc aminte ca la fel, era plina de descrieri. doar ca ”Nunta in cer” a avut ceva… aiurea. opinia mea de cititor umil.
    cat despre ”Concert…”, nu stiam. o.O da’ ma rog, nu mi se pare ca s-ar putea lega in vreun fel de o carte cu un fir epic din care sa rezulte ce citesc eu acolo. adica mi se pare o actiune destul de… ”individualizata”. :)) nu stiu.
    ”Jocul ielelor”, vreau. ”Madame Bovary” am incercat s-o citesc cam acum un an, insa n-a ”supravietuit”. :))
    da’ femeia mi-a dat tare hotarata ”Concert din muzica de Bach”, saraca. :)))) Oricum, ”Enigma Otiliei” mi se pare mult peste, momentan.

  3. Gabi, sunt chestii diferite cartea lui Calinescu si cartea Hortensiei. chiar nu le poti compara. unul e roman realist, obiectiv etc… si cel al Hortensiei e roman subiectiv, de analiya psihologica, e maladiv, e o nebunie… 😉

  4. Mie mi-a placut Nunta in cer, am citit-o acum 2 ani si a fost draguta. Nici prea prea, nici foarte foarte, e un roman ce duce femininul la maxim si-l exploateaza in tot farmecul sau, in opinia mea.
    N-am citit Enigma Otiliei, recunosc, insa e pe lista cartilor pentru vara asta.
    Patul lui Procust a fost in lectura obligatorie si pot spune ca intradevar e foarte bun, noi aveam asa o gluma in clasa, ii mai spuneam si „Patul Emiliei”.
    Ma apucasem de Act venetian, dar cum am urat toata viata sa citesc teatru, cartea a ajuns inapoi in biblioteca dupa cateva pagini.
    Catalin spunea de Sadoveanu, la mine oroarea o reprezinta Slavici, pot declara cu mana pe inima ca-l detest din tot sufletul.
    Eu iti recomand Zenobia, cred ca o sa ti se para interesanta. :d

  5. si eu am citit enigma otiliei in primavara aceasta si mi-a placut enorm. si pentru mine e za best din toate operele scrise de compatrioti nostri. am tot auzit de anna karenina ca e tare frumoasa, nu am citit-o dar vara aceasta nu scapa 😉
    ion il urasc!!!!

  6. Iti mai recomand si Scrisoare de dragoste de Mihail Drumesc si Invitatie la vals tot de Mihail Drumesc.Sunt doua romane superbe,de dragoste in care o sa plangi sau o sa te intristezi la un moment dat.Romanele sunt foarte bune.
    Enigma Otiliei sunt hotarat sa o citesc in viitorul apropiat.Mi-a placut foarte mult Elevul Dima dintr-a saptea(de Mihail Drumes)si Patul lui Procust.Sa nu mai zic de cele ale lui Drumes(scrisoare de dragoste si invitatie la vals).Spor la citit!

  7. Pingback: despre majorate, enigme, seriale si muschi! « I am

Lasă un răspuns

